måndag, september 11, 2006

Taget... och avslaget.

En bok som förändrat mitt liv:
Paul Auster - New york triologin. Jag fick perspektiv av att läsa om identitetsförväxlingar. Trots att jag var ung och kanske inte helt förstod (vilket jag inte tror att jag gör nu heller). Den gav den en vilja att ha mer och en framför allt att kräva mer av det jag läser.

En bok jag läser mer än en gång:
Douglas Adams - Liftarens guide till galaxen. Den dagen man slutar finna njutning i den boken är den man kan erkänna sin egen känslokyla.

En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö:
Herman Melville - Moby Dick.

En bok som fick mig att skratta:
Douglas Adams - Liftarens guide till galaxen. Med samma motivering som ovan.

En bok som fick mig att gråta:
Anthony Bevors - Stalingrad. En av de starkaste skildringarna av en bortglömd sida av krigen; döden.

En bok jag önskar hade skrivits:
"Von unsprächligen kulten", ett fiktivt verk i H.P. Lovecrafts mytologi. Trots att Lovecraft är, speciellt i jämförelse med Poe, medelmåttig, är det något som fångar mig med hans teman.


En bok som inte borde skrivits:
Samtliga böcker om Arn (elelr samtliga böcker avJan Guillou för den delen). Som historiofil hatar jag den förnedring behandlingsområdet som böckerna ger.

En bok jag just nu läser:
Robert Jordan - The Eye of the World

En bok jag tänkt läsa härnäst:
Robert Jordan - The Great Hunt


Elias: Eddings må vara överbetald, men gör det de känslor han gav dig minde värda, i den mån man kan värdera känslor? Må så vara att du nu inte kan förnimma detsamma som då du läste det, men det beror mer på att boken var riktad till ditt då, inte ditt nu. Att man växer ifrån sina barnsagor gör den inte mindre värda. Elelr så tycker iaf denne man!

2 kommentarer:

Klockan 10:05 fm , Blogger Elias sa...

Intressanta val! Liftaren är världens roligaste bok.

Ang. Eddings så är det reflektioner jag fått när jag försökte läsa om böckerna härom våren. Jag vill väl inte säga att de är mindre värda, bara att de är dåliga.

 
Klockan 1:14 em , Blogger Jakob sa...

Jag är ju självklart inte lika smart som du, du har ju examen och allt, men är inte det samma sak?

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida